Het vormgeven van lerende netwerken

Dr Cindy Ras over de confrontatie met wicked problems in lerende netwerken 

Cindy RasTweede gastspreker van Elke Regio Vertelt was Dr. Cindy Ras. Zij startte haar lezing met een discussie over ‘wicked problems’ – complexe uitdagingen die niet met eenvoudige oplossingen kunnen worden aangepakt. Aan de hand van drie casestudies (Businessclub Maas Rhein, Metropoolregio Eindhoven en Stap naar Gezonder) illustreerde ze hoe lerende netwerken kunnen bijdragen aan maatschappelijke impact.  

Cindy onderstreepte het belang van een gedeelde, inspirerende visie en het zichtbaar maken van verschillende soorten impact. Volgens Cindy staat op dit moment in veel lerende netwerken het begrip brede welvaart centraal. Haar onderzoek belicht de cruciale elementen van lerende netwerken, waaronder het vermogen om samen te werken, te leren en te innoveren. Leren blijft vaak impliciet in de netwerken, en het is de kunst het leren te expliciteren (‘Wat is het lerend vermogen van het netwerk?’).  

  Cindy presentatie

Tegelijkertijd moet het leren wel direct bijdragen aan de realisatie van de opgave(n) en de doelstellingen van het netwerk, en mag leren geen doel op zich worden. Dit illustreerde Cindy aan de hand van de drie omvangrijke netwerken die zij met haar collega’s heeft bestudeerd. Enkele tips: 

  • Benoem tijdens elke bijeenkomst weer het lange termijn doel van het netwerk (beoogde impact op een maatschappelijke opgave), en stel het leren in het teken van dat doel. 
  • Sluit goed aan bij de volwassenheid van het netwerk en de leden van de ‘leergemeenschap’: mensen in een netwerk verschillen in behoeften, verantwoordelijkheid, ritme en fasen. 
  • Geef bijzondere aandacht aan de ‘onboarding’ van nieuwe deelnemers van het netwerk. 
  • Maak verschillende soorten impact zichtbaar (korte termijn – lange termijn, persoonlijk – maatschappelijk). 
  • Blijf het lerend vermogen faciliteren. 

”Expliciteer en ondersteun het lerend vermogen van jouw netwerk” 

Meedoen met platform PLeK: klik hier.